استعفای پاپ و بحران فساد جنسی در واتیکان
غلامعلی بیگدلی غلامعلی بیگدلی

 

 دکتر در حقوق از دانشگاه تولوز- فرانسه

 

یک روزنامه ایتالیایی به نام  جمهوری(La Repubblica)، استعفای پاپ، رهبر کاتولیک های جهان را، در رابطه با یک گزارش فوق العاده سرّی در باره فساد  جنسی در بطن واتیکان و کلیسا ها دانست. نشریه ایتالیایی معتقد است که پاپ بنوا شانزدهم،  برای فرار از این رسوایی تازه در واتیکان ناچار به استعفا شده است.

 

گویا، پاپ، با خواندن یک گزارش فوق العاده سرّی! که سه کاردینال بازنشسته تهیه کرده اند، دریافته که در خود واتیکان نیز فساد جنسی بعد تازه ای پیدا کرده است.

 

به نوشته روزنامه ایتالیایی جمهوری، یکی از این کاردینال ها در نهم اکتبر 2013، برای اولین بار اصطلاح « همجنس گرا» را در ملاقاتش با پاپ، در آپارتمان محل اقامت پاپ اعظم، در واتیکان به زبان آورده است.

 

این ماجرای غیر اخلاقی از خطرناک ترین پرونده های علیه واتیکان میباشد. روزنامه جمهوری، می نویسد، در این گزارش گفته شده که برخی از کشیشان تحت تاًثیر « نفوذ خارجی » وغیر مذهبی، در رابطه با « طبیعت نرم » در اعمال همجنس گرایی  شرکت کرده اند. اشاره روزنامه به رابطه همجنس گرایی برخی از اهالی واتیکان، با اشخاصی در خارج از واتیکان بوده است.

 

گفته می شود، یک مقاله طنز آمیز، پرشور و باجگیرانه!  زیر عنوان « سکس و حرفه » باعث استعفای پاپ شده است. روزنامه ایتالیایی جمهوری، رابطه ای مستقیم میان این مطلب و گزارش کاردینال ها ؛ ژولین هررانز، ژوزف تومکو، و، سالواتوره دو جیورجی، می بیند. منظور نویسنده مقاله، عمل جنسی در برابر پیشرفت حرفه ای بوده است. آخوند ها و طلبه ها ، به این کار " مبادله " میگویند.

 

این تحقیق فوق العاده سرّی، پس از درز کردن اخباری در این زمینه، به  سفارش خود پاپ، انجام شده است. نتیجه این تحقیق، توسط سه کاردینال بازنشسته، در تاریخ هفدهم دسامبر 2013 میلادی به پاپ تقدیم شده است.

 

روزنامه ایتالیایی جمهوری می نویسد؛ دو روز بعد پاپ ، در یک سخنرانی بصورت مبهم، از ( ماهیان بد) ی که در تور ماهیگیری کلیسا افتاده اند گفتگو کرد.  روزنامه معتقد است که اشاره پاپ، به مسئله فساد جنسی اهل واتیکان بوده است.

 

با همه این ها باید احتیاط کرد، چون در ایتالیا، با نزدیک شدن مراسم انتخاب پاپ آینده، این حدس و گمان ها،  یک ورزش ملی بشمار میرود، تا جایی که بسیاری به بیماری و خستگی پاپ، مواردی  که خود وی به عنوان دلایل استعفایش عنوان کرده است، اعتقاد ندارند، و  گمان میکنند که موارد دیگری وجود دارد و در پی کشف آنها میباشند.

 

در یک مطلب دیگر آمده است که از هم اکنون، فساد جنسی درکلیسا،  انتخابات پاپ، آینده را آلوده کرده است. انتقاداتی در آمریکا،  آغاز شده است. یکی از کاردینال هایی که برای انتخاب پاپ جدید به شهر رم، فرستاده خواهد شد، راجر ماهونی، هفتاد و شش ساله، اسقف اعظم سابق شهر لوس آنجلس میباشد ، وی کسی است که بر مسئله کودک آزاری کشیش ها، سرپوش نهاده است. گفته میشود که دهها مورد کودک آزاری در حوزه مذهبی وی،در دهه هشتاد میلادی صورت گرفته است.

شایعات دیگری نیز در باره فساد مالی در واتیکان بر سر زبانها افتاده است. گفته میشود مدت چند ماه بانک مرکزی ایتالیا، سختگیری هایی را درباره واتیکان اجرا کرده است. در اخبار آمده بود که بیش از چند ماه  دستگاههای پول پرداز واتیکان از سوی بانک مرکزی ایتالیا بسته شده بود، و پس از اعلام استعفای پاپ، این دستگاهها دوباره بکار افتادند.

کارشناسان بانکی میگویند؛ رفتار بانک مرکزی ایتالیا با واتیکان، که به عنوان یک کشور مستقل شناخته میشود، رفتاری است که در مورد کشور های شرور اجرا شده است.

 

در باره پاپ بنوا شانزدهم، گفته میشود که او یک فیلسوف تحصیلکرده و صاحب اندیشه است، ولی  ضعف مدیریت دارد، و از هنگام انتخاب شدن به مقام پاپ اعظم، نظم و نسقی در اداره واتیکان وجود ندارد. پاپ در آپارتمان محل اقامت خود در واتیکان به همراه برادرش و یک خانم آلمانی که از سالهای پیش منشی وی بوده است زندگی میکند.


February 22nd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي